Muesli na idealne śniadanie

Dawniej muesli podawane było w formie owocowej owsianki, która składała się z owoców, różnych kasz, orzechów oraz mleka, jogurtu lub śmietanki (patrz: Muesli dr Birchera). Współcześnie muesli kojarzy się przede wszystkim z produktem śniadaniowym, którego podstawę stanowią płatki zbożowe wymieszane z owocami suszonymi (rzadziej kandyzowanymi lub liofilizowanymi), orzechami i nasionami. Tego typu mieszanki można kupić w sklepie lub przyrządzać samodzielnie tworząc własne, niepowtarzalne kompozycje.
Odpowiednie proporcje. Składniki muesli można mieszać „na oko”. Jeśli jednak chcemy uzyskać muesli, które będzie miało nie tylko atrakcyjne walory sensoryczne (słodycz, chrupkość), ale też wartość odżywczą właściwą dla dobrze zbilansowanego posiłku, około 60% masy mieszanki powinny stanowić produkty zbożowe (płatki zbożowe oraz ewentualnie jako dodatek otręby, zarodki pszenne, preparowane ziarna zbóż), 25-30% owoce (suszone, liofilizowane, rzadziej kandyzowane), 10-15% orzechy i nasiona.
Śniadanie, przekąska, deser… Muesli można podawać na ciepło z mlekiem (krowim, sojowym, ryżowym itp.) lub na zimno z jogurtem, kefirem, maślanką itp. Z dodatkiem świeżych owoców lub bez. Może ono stanowić samodzielny posiłek lub pożywną przekąskę. Można je również wykorzystać do przyrządzenia batoników, ciasteczek, jako dodatek do wypieków i deserów.
Na koniec jako przykład dwie moje ulubione receptury. Pierwsza nieco orientalna z figami, daktylami, płatkami sojowymi, migdałami i cynamonem. Druga bardziej owocowa – z żurawiną, morelami, ananasem i truskawkami.

Muesli figowo daktylowe z migdalami i cynamonemMUESLI FIGOWO-DAKTYLOWO
Z MIGDAŁAMI I CYNAMONEM

Składniki na 400 g:
– 160 g płatków owsianych (1 1/2 szkl.)
– 40 g płatków ryżowych (1/2 szkl.)
– 40 g płatków sojowych (1/3 szkl.)
– 50 g fig suszonych (4 szt.)
– 30 g daktyli suszonych (5-6 szt.)
– 30 g rodzynek suszonych (1/4 szkl.)
– 40 g migdałów (1/3 szkl.)
– 10 g cynamonu

MUESLI ŻURAWINOWO-MORELOWE Z TRUSKAWKAMI I PESTKAMI DYNI
Muesli zurawinowo morelowe z pestkami dyniSkładniki na 400 g:
– 150 g płatków owsianych (1 1/2 szkl.)
– 40 g płatków ryżowych (1/2 szkl.)
– 30 g płatków jęczmiennych (1/4 szkl.)
– 20 g płatków kukurydzianych (2/3 szkl.)
– 50 g żurawiny suszonej (1/3 szkl.)
– 40 g moreli suszonych (4 szt.)
– 15 g ananasów suszonych (2 krążki)
– 15 g liofilizowanych truskawek
– 40 g pestek dyni (1/3 szkl.)

Sposób przygotowania. Większe kawałki owoców (figi, daktyle, morele) oraz orzechy pokroić lub rozdrobnić w blenderze. Wszystkie składniki wymieszać, przesypać do szczelnego pojemnika. przechowywać w suchym miejscu.

[nggallery id=160] [nggallery id=161]

{ Dodawanie komentarzy zostało zablokowane }